» مراحل راه اندازی کترینگ، فودکورت و گاسترونومی

مراحل راه اندازی کترینگ، فودکورت و گاسترونومی

به نام خدا


مراحل راه اندازی کترینگ، فودکورت و گاسترونومی

گروه بین المللی طرح و ساخت پرسا به عنوان شرکت پیشرو در ارائه خدمات تخصصی شامل آشپزخانه صنعتی، فرانچایز، گاسترونومی، راه اندازی کترینگ، فودکورت، تجهیزات آشپزخانه صنعتی، چیدمان ماشین آلات آشپزخانه صنعتی، طراحی کترینگ و کیترینگ توانسته است در سطح ملی و بین و المللی باشد.

حوزه های خدمات این گروه در نفت، گاز، پتروشیمی، صنعت، معدن، حمل و نقل(هوایی، دریایی، ریلی)، گردشگری، هتل، بیمارستان، کیترینگ (کترینگ)، فودکورت، رستوران، تالار، فست فود، کافی شاپ و غیره می باشد.

در ادامه این مقاله سعی داریم شما عزیزان را با نحوه و مراحل راه اندازی کترینگ، طراحی کامل فودکورت وعلم پیشرفته گاسترونومی آشنا سازیم وهمچنین قصد داریم با ارائه این مطلب شما را از انواع روش های مدرن دنیای امروزی در خصوص طراحی آشپزخانه صنعتی و چگونگی اداره آن مطلع سازیم، پس با ما همراه باشید...


مراحل راه اندازی کترینگ

  • قبل از راه اندازی کترینگ باید به نام کترینگ و نوع غذای ارائه شده در کترینگ پرداخته شود.

ممکن است منو غذایی ارائه شده غذای دریایی، فرنگی، ایرانی و غیره باشد.

با توجه به نوع کانسپت منوی غذایی باید نام مناسبی برای کترینگ انتخاب شود که بسیار مهم و تاثیر گذار است برای هویت کترینگ و جذب مشتری.


  • آیتم های منو با ظرافت و دقت انتخاب شود.

قبل از شروع فعالیت و راه اندازی کترینگ مهم است از منو اولیه خود مطمئن باشید و فاز توسعه منو پس از افتتاح کترینگ بر اساس شرایط ایجاد و کامل شود.


هزینه راه اندازی کترینگ

مساحت مکان مورد نظر برای راه اندازی کترینگ را باید حدود ۱۰۰ متر مکعب در نظر گرفت.

توجه داشته باشید که مکان مورد نظر شما اگر بیرون از شهر باشد از بابت هزینه معقول است.

اگر ملک مورد نظر شما در محدوده مرکز شهر واقع شود مبلغی که باید برای ودیعه و اجاره ماهیانه آن پرداخت کنید قطعا قابل توجه است.

اگر چه میزان هزینه شما نسبت به نقطه جغرافیایی و موقعیت مکانی متفاوت است اما به طور کلی رقم پرداختی بسیار زیاد می باشد.

سرمایه اولیه ای که باید در این حوضه در نظر بگیرید وسایل و تجهیزات آشپزخانه ای است، بخش قابل توجه ای از سرمایه شما در این امر هزینه می شود.


لوازم مورد نیاز راه اندازی کترینگ

  • ۲ دستگاه یخچال
  • ۴ دستگاه گاز
  • ۲ دستگاه کباب زنی
  • ۱۰ سبد بزرگ آشپزی
  • ۴ دیگ بزرگ
  • ۱۰ قابلمه
  • ۵۰ سیخ کباب زنی در سایز های مختلف
  • ملاقه و کفگیر

حوزه های راه اندازی کترینگ

  • راه اندازی کترینگ برای شرکت و اداره ها: یکی از مهمترین مشتری های کترینگ شرکت ها و اداره ها می باشند.

که برای دسترسی به نیازهای این گروه خاص باید منو کترینگ را مفصل در نظر گرفت باید شامل صبحانه و عصرانه نیز باشد.


  • راه اندازی کترینگ برای حوزه خصوصی: سرویس دهی به مراسم و مهمانی خانوادگی و دور همی مناسب می باشد.

برای موفقیت در این حوزه باید...

(برای خواندن ادامه این مطلب وارد صفحه مورد نظر شوید)

طراحی فودکورت

فودکورت یعنی مجموعه غذایی و نوشیدنی و به همین دلیل این نام برآن نهاده شد که تعدادی رستوران و کافی شاپ در یک مجموعه با سالن مشترک قرار گرفته است و آن را عرصه غذا یا فود هال FOOD HALL نیز می گویند.

هدف از ایجاد این فود کورت ارائه خدمات غذا به افرادی که برای خرید مراجعه کرده بودند تا این افراد بتوانند همان جا یک غذای سریع و مختصر بخورند و به ادامه خریدشان بپردازند.


مزایا طراحی فودکورت

در رستوران ها یا محل ها غذا خوری مانند فودکورت ها مخاطبان با توجه به فرهنگ و کشور خود آداب غذایی متفاوتی از خود نشان می دهند، در ایران معمولا فرهنگ تقسیم کردن و به اشتراک گذاشتن غذا های متنوع سر یک میز بسیار مرسوم است.

تنوع غذایی و غرفه های متعدد در فودکورت ها باتوجه فرهنگ غذایی ذکر شده بسیار مورد استقبال گرفته و سلیقه های متفاوت را پاسخ می دهد.

سلایق و طیف های مختلف مردم برای مثال افراد گیاه خوار یا جوانان به همراه افراد مسن، همه ی مخاطبان میتوانند در این فضا سرویس بگیرند، که در کمتر رستورن یا کافی شاپی در این حد تنوع منویی مشاهده می شود.


موارد طراحی فودکورت

  • تعین محل و فضا در طراحی فودکورت

محل احداث این فضا می تواند به عنوان بخشی از مجتمع تجاری، یک مرکز خرید یا به عنوان یک فضای مستقل به صورت سرپوشیده باشد.

(برای مثال فودکورت راه چوبی در پارک آب و آتش موارد مشابه)


  • مخاطب در طراحی فودکورت

برای سرویس دهی و بهره بردای بهتر از مجموعه باید اول تنوع مخاطبان را بدانیم تا باتوجه به منو غذایی وتعداد غرفه ها غرفه ها طراحی گردد.

(برای مثال بیشتر طیف جوانان و جمع های دوستانه هستتند یا خانواده ها به همراه کودکان)


  • تعداد و نوع منو غرفه ها

در طراحی فودکورت و غرفه ها، بایستی منو آنها باتوجه به طیف و ذائقه مخاطبان ایجاد شوند تا بتوانند پاسخگوی سلیقه آنها باشد.

(برای مثال اگر بیشتر مخاطبان این فودکورت جوانان هستتد غرفه هایی با منو فست فود، کافی شاپ و غیره بیشتر باشد)

تعداد این غرفه ها باتوجه به مطالعات فنی اقتصادی و استاندارد های مشخص تعیین می شوند تا فودکورت از نظر اقتصادی و عملکردی موفق باشد.


  • زیر ساخت ها و لجستیک در طراحی فودکورت

در طراحی فودکورت ارتباطات عمودی و افقی، دید، نور و به خصوص تهویه مناسب به علت وجود آشپزخانه، سالن و غرفه های متعدد، فضاهای خدماتی برای کارکنان به عنوان...

(برای خواندن ادامه مطلب طراحی فودکورت کلیک کنید)


علم گاسترونومی

مطالعه در مورد غذا را علم گاسترونومی می نامند.

در گذشته غذا از راه پرورش حیوانات، صید ماهی، شکار و غیره به دست می آمد؛ اختراع آتش سبب تغییر و تحول در سبک تهیه و تولید غذاها شد و صنعت غذا در طول زمان خصوصا در دهه های اخیر و در جوامع کوناگون، به شدت توسعه و ارتقا یافته است؛ و به دنبال آن تولید، آماده سازی، دستورالعمل تهیه، تجارت، سالم بودن، عادات رژیم غذایی و غیره دستخوش تحولات گسترده ای شده است.

از طرفی ملل گوناگون به دلیل انواع ارتباطات با فرهنگ غذایی هم آشنا شده و در نتیجه امروز با گسترش پرسرعت و فزاینده در صنعت غذا و گردشگری مواجه هستیم.

امروزه صرف غذا بعنوان یکی از تفریحات خانوادگی و دوستانه بشمار می آید و با توجه به عادات و تنوع غذایی در فرهنگهای مختلف و حتی نوع پخت و سرو غذاها در کشورهای مختلف باعث شده تا صنعتی به نام گردشگری گاسترونومی(Gastronomy Tourism) یا توریسم غذایی ایجاد شود، با توجه به افزایش سرعت زندگی، تغییر روش زندگی اجتماعی و فرهنگی و توسعه صنعت، بالطبع روش تهیه و تولید و مصرف غذا هم دچار تغییرات بنیادی و زیربنایی شده است.

‌گاسترونومی یک علم میان رشته ای (فنی، غذایی، مدیریتی) است، و موضوع های مرتبط با این دانش همزمان به مسائل متنوع و غیر همگن می پردازد.


محورهای گاسترونومی

  • منابع انسانی، مدیریت و مبانی ساختار سازمانی و پرسنلی مالی و حقوقی
  • حوزه برندینگ، بازاریابی، فرانچایزینگ در گاسترونومی
  • ایمنی وبهداشت، تشریفات و پذیرایی
  • انواع سبکهای غذایی، اصول و مبانی آشپزی صنعتی، منو، فرایندهای تولید و توزیع و نگهداری آنها
  • طراحی آشپزخانه صنعتی، دکوراسیون داخلی و سالن، بخش سازه و تاسیسات، ماشین آلات و تجهیزات صنعتی

جایگاه غذا و صنعت گردشگری غذا و جذابیت غذاهای ایرانی در داخل و خارج از کشور از یک سو و رشد گسترده و چشمگیر این صنعت خصوصا در دهه اخیر از سوی دیگر، ضرورت تجهیز صاحبان مشاغل و ذینفعان کسب و کار صنعت غذا و صنعت رستوران را به دانش روز و تخصص الزامی کرده است.

درخصوص دانش گاسترونومی مهمترین مسئله این هست که هر کشور، اقلیم، فرهنگ و محل دارای گاسترونومی خاص خود می باشد؛ به این معنی که این دانش یک استاندارد سراسری و ثابت ندارد.

هر محل، فرهنگ، اقلیم، تمدن و مردم شرایط ویژه گاسترونومی خود را دارند.


تفاوت گاسترونومی

  • تنوع محل باعث تفاوت آب و هوا، تابش، خاک متفاوت می شود؛ لذا مواد اولیه در هرجا علاوه بر تفاوت ظاهری، دارای طعم، مزه و رنگ خاص خود خواهد بود که طبعا غذا و خوراک تهیه شده از آن مواد اولیه بسیار متنوع خواهد بود.
  • پیشرفت تمدن و قدمت هر کشور تاثیر قابل توجه درتنوع منو غذایی و در سبک تولید غذا دارد.
  • استفاده از برخی مواد اولیه متاثر از فرهنگ، دین، اعتقادات و مردمان همان منطقه است.
  • وجود انرژی، امکانات و تجهیزات و ابزارها جهت تهیه، تولید و پخت غذا و نوشیدنی
  • فرهنگ غذایی، گردشگری غذایی مردم هر منطقه

با توجه به موارد مهم فوق الاشاره هر کشور بایستی بتواند با استفاده از الگوهای علمی دانش گاسترونومی خود را مبتنی بر مطالعات، تحقیق و توسعه تهیه و تدوین کرده؛ تا بتواند با تکیه بر روش ها...

(برای خواندن ادامه مطلب گاسترونومی کلیک کنید)

 

فرم ارسال نظر