» باید ها و نباید ها در خمکاری میلگرد

باید ها و نباید ها در خمکاری میلگرد

یکی از مصالح پر کاربرد که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد، میلگرد است. در برخی موارد از آن به صورت عمودی و یا افقی استفاده می شود و در برخی موارد دیگر میلگرد به صورت خم شده به کار برده می شود. واضح است که به صورت دستی و به آسانی نمی توان آن را خم نمود و برای این کار از ابزار و روش های خاصی استفاده می شود. باید توجه داشت که در انجام پروسه خم کاری میلگرد آنچه اهمیت دارد این است که این کار با روشی استاندارد انجام شود تا از وارد آمدن آسیب به رویه خارجی آن جلوگیری شود.

در ادامه این مقاله قصد داریم تا به بررسی روش های استاندارد در خم کاری میلگرد بپردازیم. اگر شما هم علاقمند به دانستن فوت کوزه گری در این زمینه هستید با آهن آلات بنیامین تا پایان همراه باشید.


انواع خمکاری میلگرد کدام است؟

برای خم کردن میلگرد که در اصطلاح اهل فن به آن خمکاری میلگرد گفته ی شود از دو روش عمومی استفاده می شود. این دو روش عبارتند از:

1.    خمکاری به روش سرد

2.    خم کاری میلگرد به روش گرم

در یک مقایسه اجمالی بین انواع خمکاری میلگرد به نظر می رسد که روش خم کردن میلگرد به روش سرد یک روش بهتر و مطمئن تری است. چرا که در روش گرم (روش دوم) ممکن است به رویه خارجی میلگرد آسیب وارد شود و در نتیجه آن از مقاومت میلگرد به صورت معناداری کاسته شود. از این رو مهندسین و کارشناسان استفاده از روش های سرد را توصیه می کنند. در بخش بعدی به معرفی روش های عملی در خمکاری به روش سرد خواهیم پرداخت.

روش های استاندارد مورد استفاده در خمکاری میلگرد کدام است؟

خم کاری میلگرد به دو صورت:

1.    دستی

2.    برقی

انجام می شود.

در ادامه به بررسی این دو روش می پردازیم.


روش دستی:

برای میلگردهایی با قطر کمتر از 12 میلیمتر می توانید از این روش استفاده کنید. در انجام این روش به این ابزار نیاز خواهید داشت:

·       آچار مخصوص

·       میز خمکاری

·       صفحه مخصوص

نکته مهم در استفاده از روش های دستی این است که حتما می بایست توسط افراد با تجربه اجرا شوند تا میلگرد به درستی خم شود.

 

روش برقی:

در صورتی که قطر میلگرد از 12 میلیمتر بیشتر باشد لازم است از روش های برقی یا همان اتوماتیک برای خم کردن میلگرد استفاده گردد. برای انجام این روش نیازمند استفاده از دستگاه های برقی خاصی می باشید.

دستگاه خم و برش می تواند برقی باشد و یا هیدرولیکی. برای اینکه بدانید از کدام مدل باید استفاده کنید می توانید از کارشناسان راهنمایی بخواهید. یکی از پرکاربردترین دستگاه های برقی برای این کار دستگاه های پرتابل هستند.

با یک بار آموزش به خوبی خواهید توانست از عهده کار برآیید. و با توجه به اینکه دستگاه عمل خم و برش میلگرد را انجام می دهد نیازی به استفاده بیش از اندازه از توان بدنی و قدرت دستان وجود نخواهد داشت. البته باید اضافه کرد افراد با تجربه در این مورد هم می توانند بهترین اجرا را داشته باشند.

 

نکاتی که باید بدانید

·       در انجام انواع خمکاری میلگرد، روش سرد را انتخاب کنید.

·       در خم کردن میلگرد به دمای محیط توجه داشته باشید. در هوای خیلی سرد از انجام آن اجتناب کنید.

·       از باز کردن خم و دوباره خم کردن میلگرد اجتناب کنید. زیرا این کار می تواند موجب ترک خوردن بدنه آن شود.

 

کلام آخر

در صنعت ساختمان سازی استفاده درست از مصالح مختلف حرف اول و آخر را می زند. بسیار مهم است که مصالح با کیفیت به صورت صحیحی در بخش های مختلف ساختمان مورد استفاده قرار بگیرند تا هر یک از اجزا بتواند نقش خود را به درستی ایفا کند. یکی از مصالحی که در بخش های مختلف یک ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد، میلگرد است. این مصالح ساختمانی در قسمتهای مختلف ساختمان به صورت افقی، عمودی و خم شده بکار برده می شود. برای خم کاری میلگرد از روش های مختلفی می توان استفاده نمود که البته بهترین آنها روش های استانداردی است که مورد تایید کارشناسان می باشد. با استفاده از این روش ها رویه خارجی میلگرد سالم می ماند و در نتیجه می تواند بهترین عملکرد خود را داشته باشد. در این مقاله به معرفی انواع خمکاری میلگرد پرداختیم. از اینکه تا پایان با فروشگاه آهن آلات بنیامین همراه بودید از شما متشکریم.

منبع: بنیامین


فرم ارسال نظر