» پانسمان انواع زخم ها و دیدگاه های درمانی مختلف از اجرای صحیح آن

پانسمان انواع زخم ها و دیدگاه های درمانی مختلف از اجرای صحیح آن

در این مطلب در رابطه با انواع پانسمان زخم اطلاع بسیار مفیدی برایتان آورده ایم تا با استفاده از آن ها در صورت نیاز بتوانید راه کار های درمان خانگی برای درمان و بهبود علائم زخم های باز، سوختگی، زخم های بستر و موار دیگر را به راحتی تشخیص و از آن در خانه خود استفاده نمایید، با توجه به متنی که در وبسایت مرکز خدمات پرستاری و بالینی در منزل درمان نو منتشر شده است ابتدا به سراغ انواع زخم های ناشی از جراحات یا عوامل دیگر می پردازیم:


  • پانسمان زخم بعد از اعمال جراحی: این نوع زخم ها به طور معمول از نوع بسته و بخیه شده هستند و کمتر دیده می شود که کیس پانسمان جراحی از نوع باز آن باشد، زخم های جراحی برای درمان و بهبود نیاز به مراقبت های روتین و انجام تمیز سازی مرتب آن زخم در منزل دارند، ایجاد عفونت در این زخم ها به قدری حساس است که احتمال آسیب به بافت جراحی شده در نواحی زیرین خود را دارد، برای پانسمان کردن این نوع زخم ها از شستشوی زخم با بتادین و سرم شستشو و قراردادن مرهم و باند و بستن آن زخم استفاده می شود ،شما برای انجام پانسمان این نوع زخم ها می توانید با درمان نو در ارتباط باشید.
  • پانسمان زخم بخیه جراحی:برای این کار کافی است تا محیط زخم با رعایت اصول آسپتیک پاکسازی گردد و سپس بسته شود، انجام مرتب پاکسازی و تمیز سازی زخم ناشی از بخیه و جراحی به ترمیم آن بسیار بسیار کمک می نماید.
  • پانسمان زخم بستر:این نوع پانسمان به صورت روتین قابل انجام نیست! زیرا برای انجام آن ابتدا کارشناس زخم اعزام شده باید ارزیابی زخم را انجام دهد و سپس با ریختن یک برنامه مراقبتی اصولی به درمان زخم بستر در منزل اقدام نماید، برای این نوع زخم ها نیز از تجهیزاتی استفاده می شود که تقریبا در بقیه زخ ها استفاده می گردد البته برای درمان استیج های بالاتر زخم نیاز به تجهیزاتی مثل وکیوم و اوزون وو غیره می باشد.
  • پانسمان زخم باز: این نوع زخم می تواند ناشی از زخم بستر باشد یا ناشی از جراحی مثل: مارگزیدگی و عمل کیست مویی یا سینوس پایلونیدال ای باشد که جراح صلاح دیده زخم باز بماند ،در این نوع زخم ها رویکرد ما بر اساس شستشوی زخم یا تمیز سازی آن بوده و سپس با گذاشتن مرهم و بستن آن و رعایت نکات تغذیه ای به درمان آن اقدام می نماییم.
  • پانسمان سوختگی: زخم های سوختگی بر اساس وسعت و درجه بندی میزان سوختگی بافت دارای اشکال مختلف هستند، درجه بندی سوختگی ها در علم پزشکی از سوختگی 1درجه تا 3 ادامه دار بوده و هر چه که به سوختگی درجه 3 نزدیک شویم میزان و شدت و آسیب به بافت بیشتر خواهد بود، پانسمان و تمیز سازی این نوع زخم ها تاثیر بسیار زیادی در روند کاهش التهاب و ترمیم آن دارد، معمولا برای تمیز سازی زخم های سوختگی از پماد های مخصوص مثل سیلورسولفادیازین و سایر پماد های با پایه سیلور یا همان نقره AG+ استفاده می گردد، انواع زخم های نیز می تواند ناشی از سوختگی با برق، سوختگی با مواد شیمیایی، سوختگی با گاز های قابل استعال و غیر باشد، اگر شما دارای زخم ناشی از سوختگی هستید کافی است با اپراتور های درمان نو در تماس بوده تا در سریع ترین زمان ممکن کارشناسان ما بر بالین شما اعزام گردند.
  • پانسمان زخم پای دیابتی: نوع دیگری از پانسمان ها پانسمان زخم پای دیابتی است، همانطور که در قسمت درمان زخم بستر در منزل به طور کامل در رابطه با این موضوع صحبت کردیم، بیماران دارای زخم پای دیابتی دارای عروق نازک به دلیل نشت قند به دیواره عروق خود هستند، از این رو برای این بیماران رعایت بهداشت اندام ها به خصوص اندام های تحتانی و اخذ عکس هایی مانند رادیولوژی در منزل جهت تعیین درجه آسیب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، زیرا با آسیب به این اندام ها احتمال ایجاد زخم بسیار بالا بوده و چون جریان خون در ناحی تحتانی این بیماران به کندی صورت می گیرد فرآیند ترمیم زخم نیز در این بیماران به کندی صورت می گیرد درصورتی که زخم در اندام های تحتانی این بیماران انجام شود با انجام تمیز سازی و پانسمان مرتب می توان از وسعت آن پیشگیری کرده و به درمان آن اقدام نماییم.

در این قسمت انواع پانسمان زخم را از منبع زیر مشاهده کردیم:

https://www.darmanno.com/service/dressing-at-home/


انواع پانسمان زخم در فرآیند پانسمان کردن زخم ها در منزل

طبق مطالب منتشر شده در وبسایت «پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی» انواع پانسمان زخم به اشکال زیر می باشد:


  • پانسمان‌های جاذب :

پانسمان‌های جاذب مستقیماً روی زخم اعمال می‌شوند و ممکن است به عنوان لایه‌های جذب کننده‌ی ثانویه، در مدیریت زخم‌هایی که ترشح زیادی دارند نیز استفاده شوند. نمونه‌هایی از پانسمان‌های جاذب می‌توان به زتوویت برند هارتمن، جاذب برند سوربکت و ... اشاره کرد که در درمان زخم بستر مؤثرند. هدف اصلی این پانسمان‌ها به حداقل رساندن میزان ترشحات زخم، در عین حفظ رطوبت سالم برای مراحل بازسازی (رشد و تکثیر) و مرحله‌ی تقویت زخم است.


  • پانسمان آلژینات

پانسمان‌های آلژینات پدهایی با قدرت جذب بالا هستند که به شکل آلژینات کلسیم یا آلژینات کلسیم سدیم و حتی با ترکیب کلاژن ساخته می‌شوند. ترکیبات این پانسمان‌ها از جلبک‌های دریایی استخراج می‌شود. آلژینات‌ها در تماس با سطح زخم یک ژل تشکیل می‌دهند و می‌توانند تا 20 برابر وزن خود، ترشحات سنگین را جذب کنند.


  • پانسمان فیلم

فیلم‌ها، لایه‌ها و پوشش‌های غشایی نفوذپذیر در برابر بخار آب و اکسیژن هستند که در مقابل، در برابر ورود آب و میکروارگانیسم‌ها مقاوم بوده و اجازه‌ی ورود آن‌ها به زخم را نمی‌دهند که این به دلیل خاصیت سمیپرمیبل (Semipermeable) سطح خارجی پانسمان است. این ویژگی از خیس خوردن و Maceration بافت سالم اطراف زخم نیز جلوگیری می‌کند.


  • پانسمان‌های هیدروژل

پانسمان هیدروژل، ساخته شده از شبکه‌های سه بعدی متشکل از پلیمرهای آب دوست است. ژل سازنده‌ی هیدروژل از مواد طبیعی یا مصنوعی، یا ترکیبی ساخته می‌شود. از جمله پلی ساکاریدها، پروتئوگلیکان‌های مشتق شده از پلیمرهایی مانند کلاژن و ژلاتین‌های طبیعی و مواد مصنوعی چون پلی متاکریلات، پلی وینیل پیرولیدین، پلی اورتان و پلی اتیلن گلیکو.

ژل آبدوست پانسمان‌های هیدروژلی، در تماس با آب متورم شده و سبب پاکسازی بافت نکروزه و عفونی می‌شود. خاصیت کششی بالا و اشکال مختلف این پانسمان نیز سبب می‌شود برای درمان زخم بستر مفید باشد.


  • پانسمان فوم

پانسمان‌های فوم حاوی پلی یورتان هیدروفیل هستند و برای جذب ترشحات، هم‌چنین حفظ رطوبت سطح زخم طراحی شده‌اند. انواع مختلفی از این پانسمان‌ها وجود دارد که برخی شامل مواد جاذب اضافی مانند الیاف ویسکوز، آکریلات و ذرات پلی آکریلات سوپر جاذب پوشش داده شده با سیلیکون هستند. از جمله پانسمان‌های فومی می‌توان به پانسمان فوم سوربکت، پانسمان فوم یوروفارم، پارنسمان هیدروتک هارتمن و غیره اشاره کرد.


  • پانسمان‌های هیدروکلوئیدی

پانسمان‌های هیدروکلوئیدی معمولاً از یک ماتریس هیدروکلوئیدی جاذب بر روی یک فیلم تراوا یا لایه ی فوم تشکیل شده‌اند. این پانسمان‌ها برای زخم بستر گرید 1 و 2 استفاده می‌شوند و برای درمان زخم عفونی که ترشحات و اگزودای زیادی دارند قابل استفاده نیستند.

پانسمان های ذکر شده در این وبسایت از به روز ترین پانسمان های لازم برای انجام فرآیند پانسمان در منزل می باشد که می توانید از آن به عنوان مرهم برای این فرآیند استفاده نمایید، برای مشاهده این منبع اینجا کلیک نمایید.


نکاتی در مورد زمان برداشتن انواع پانسمان زخم

در این قسمت بعد از دانستن اطلاعاتی در رابطه با انواع زخم و انواع پانسمان و پانسمان کردن به مدت زمان لازم برای برداشتن انواع پانسمان در زخم ها می پردازیم، با توجه به مطالب منتشر شده در «وبسایت cochrane» :

در بیشتر پروسیجرهای جراحی که انجام می‌شود، جراح برای دسترسی پیدا کردن به بافت‌های عمقی‌تر نیاز به ایجاد برش در سطح پوست یا اندام‌ها دارد. بیشتر زخم‌های ناشی از جراحی بعد از اتمام پروسیجر به طور کامل بسته می‌شوند. جراح روی زخم بسته شده را به طور اولیه با پانسمان یا نوار چسبنده می‌پوشاند. این پانسمان تا زمانی که پوست دوباره جوش نخورده (درون 48 ساعت)، مانند یک سد فیزیکی از زخم مراقبت می‌کند. پانسمان، ترشحات ناشی از زخم را نیز جذب می‌کند و به این ترتیب زخم خشک و تمیز می‌ماند و از آلودگی باکتریایی ناشی از محیط بیرون پیشگیری می‌شود. در برخی مطالعات مطرح شده که این رطوبت که توسط پانسمان ایجاد می‌شود، می‌تواند بهبود زخم را تسریع کند، در مقابل مطالعاتی نیز به نتایج مخالف دست یافته‌ و باقی ماندن پانسمان را به مدت طولانی‌تر، به علت ایجاد لیچ‌افتادگی اطراف زخم، آسیب‌رسان دانسته‌اند.

با توجه به این توضیحات می توان متوجه شد که مدت زمان برای برداشتن پانسمان از روی زخم ها با استفاده از مشاهده بصری و بالینی توسط پرستار کارشناس زخم قابل تشخیص است، برخی از پانسمان ها هر 24 ساعت و برخی 48 ساعته باید تعویض گردند و برخی از پانسمان ها همانند پانسمان زخم بستر از 72 تا 96 ساعت نیز قابل استفاده خواهند بود، منبع اطلاعات فوق را در سایت Cochrane قابل مشاهده برای شما عزیزان می باشد، در صورت تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر به آن مراجعه نمایید.


جمع بندی و گرفتن نتایج نهایی

در این مطلب در رتبطه با انواع زخم، انواع پانسمان و راه کار های تعویصض پانسمان اطلاعاتی برایتان آورده ایم، با استفاده از این مطالب شما عزیزان می توانید در صورت مواجهه با انواع زخم ها راه کار های درمانی لازم را برای پانسمان آن ها بدانید و این تمام مسیر نمی باشد، وبسایت های بسیار گوناگونی وجود دارد که می تواند شما را در این مسیر بیشتر کمک نماید، مرکز خدمات پرستاری در منزل درمان نو نیز در این راستا می تواند در صورت تمایل شما عزیزان کارشناسان زخم خود را بر بالینتان اعزام نماید تا در کوتاه ترین زان ممکن بتوانید برترین خدمات درمانی و پزشکی را در منزل خود دریافت نمایید، در انتها نیز ویدیویی از چکیده مطالب برایتان می گذاریم که در صورت نیاز از آن استفاده نمایید.


نظرات
arrow علی مولایی
بسیار کاربردی بود واقعا
فرم ارسال نظر