» علت خشک شدن چاغاله بادام

علت خشک شدن چاغاله بادام

یکی از مشکلاتی که بسیاری از باغداران بادام با آن مواجه هستند و بسته به شدت آن می‌تواند خسارت بالایی نیز ایجاد کند خشک شدن چاغاله بادام است، خشک شدن چاغاله بادام دلایل مختلفی می­تواند داشته باشد که در این خبر نامه دلایل مختلف آن را بررسی کرده و راهکار جلوگیری از آن را نیز به شما می­آموزیم.


بیماری پوسیدگی میوه ی نارس بادام

یکی از مهمترین دلایل خشک شدن میوه­ی نارس بادام و یا همان چاغاله بادام ابتلا به بیماری­های قارچی است، بیماری­های قارچی که اغلب در آب و هوای معتدل و از همه مهمتر با رطوبت نسبی بالا بیشتر خسارت وارد می­کنند، شاید یکی از دلایلی که کارشناسان فروش نهال بادام احداث باغ بادام در مناطق مرطوب و پر باران مانند استانهای شمالی را زیاد توصیه نمی­کنند خسارت بیماری­های قارچی به میوه­ی بادام و خشک شدن چاغاله­ی بادام باشد.


در مناطقی که رطوبت نسبی هوا بالا نباشد نیز ممکن است این بیماری ایجاد خسارت کنند و آن هم به دلیل کاشت متراکم درختان بادام است، درختان بادام را باید با توجه به شیب زمین به فاصله ی 4 متر از یکدیگر بکارید، کاشت متراکم تر درختان سبب می­شود که رطوبت نتواند به سرعت از روی درخت و میوه­ها خشک شود و نور کافی و تهویه­ی کافی وجود نداشته باشد و همین سبب شیوع بیماری قارچی در باغ و از دست رفتن محصول بادام می­شود.


آفت زنبور مغز خوار بادام

آفت زنبور مغز خوار بادام نیز عامل مهم دیگری است که در بسیاری از باغات بادام کشور سبب خشک شدن محصول بادام و یا چاغاله­ی بادام می­شود، زنبور مغز خوار زمانی که چاغاله بسیار جوان و نرم است تخم ریز خود را وارد بادام کرده و در بادام تخم می­گذارد، لارو ایجاد شده از جنین بادام تغذیه کرده و زمانی که جنین از بین برود میوه ریز مانده و روی درخت خشک می­شود، بنابراین این آفت نیز می­تواند دلیل خشک شدن چاغاله­ی بادام باشد.


اگر می­خواهید بدانید زنبور مغز خوار بادام به بادام­های شما خسارت زده یا خیر کافی است چاغاله­ی خشک شده را از درخت جدا کرده و میوه را باز کنید، درون میوه لارو در حال تغذیه به همراه فضولات لاروی را مشاهده خواهید کرد.

روش کنترل اصولی پیشگیری و کنترل آفت زنبور مغز خوار بادام را می­توانید از مشاوران فروش نهال بادام در نهالستان­های معتبری مانند نهالستان پالیز نهال (paliznahal) بپرسید و یا اینکه با جستجوی نام این افت در اینترنت مقالات مرتبط با این آفت را مطالعه نمایید.


کمبود عناصر غذایی مورد نیاز در رشد میوه

یکی دیگر از دلایل مهم خشک شدن چاغاله­ی بادام کمبود عناصر غذایی به ویژه عنصر کلسیم و بر است، این دو عنصر و سایر عنصرهای غذایی باید در زمان تشکیل میوه­ی جوان و رشد سریع آن که مصادف با اواخر بهار است باید در دسترس درخت بادام باشد، عدم توجه کافی به تغذیه­ی درخت بادام و کاهش عناصر ضروری سبب می­شود درخت نتواند از پس تامین عناصر غذایی مورد نیاز برای رشد چاغاله بر آمده و خشک شدن چاغاله را در پی داشته باشد.

برای جلوگیری از خشک شدن چاغاله­ی بادام به این دلیل شما باید در زمستان از خاک باغ خود آزمایش تجزیه گرفته و کمبودهای غذایی را که در آزمایش متوجه آن می­شوید در غالب کود به صورت چالکود و یا محلول پاشی در بهار و در زمان رشد چاغاله به درختان برسانید.


تنش آبی در زمان رشد سریع میوه­ی جوان

دلیلی دیگر و دلیل بسیار مهم در خشک شدن چاغاله­ی بادام ایجاد تنش آبی و از همه مهمتر کم آبی در زمان رشد سریع میوه است، زمانی که گلبرگ­های بادام به طور کامل می­ریزد و چاغاله­های ریز تشکیل می­شوند شما باید توجه خاصی به آبیاری درختان داشته باشید، در این زمان است که رشد سالم و بهینه­ی میوه تضمین می­شود، در صورتی که درختان در این مرحله متحمل تشنگی شوند آمار چاغاله­های خش شده در ماه بعد افزایش پیدا می­کند.

توصیه می­شود که در زمان خرید نهال بادام با توجه به رقمی که انتخاب کرده­اید و شرایط زمین خود برنامه­ی آبیاری و کود دهی بهینه را از کارشناسان متخصص دریافت کرده و آبیاری و کود دهی را به صورت اصولی انجام دهید.


گرمای بیش از حد هوا در زمان رشد چاغاله

گرمای هوا در زمان رشد میوه­ی بادام نیز می­تواند عاملی بر خشک شدن چاغاله بادام باشد، گرم شدن ناگهانی هوا شرایطی است که در بسیاری از مناطق به ویژه استان­های مرکزی کشور پیش می­آید و همین دلیلی می­شود بر خشک شدن ناگهانی میوه­ی جوان بادام.

برای جلوگیری از خسارت گرما زدگی در اواخر بهار در صورتی که با موج هوای گرم رو به رو شدید توصیه می­شود توجه بیشتری به آبیاری درخت بادام داشته باشید و از دادن کودهایی که رشد رویشی را تسریع می­کند مانند کودهای ازته پرهیز کنید.


باردهی بسیار بالا و خشک شدن چاغاله­ها

در برخی از مواقع در صورتی که باردهی درخت بیشتر از توان و تحمل و یا منابع غذایی در دسترس باشد درخت به صورت یک سیستم دفاعی برای رشد بهینه­ی سایر میوه­ها برخی از میوه راخود می­خشکاند، در واقع درخت این کار را در شرایطی که باردهی بسیار بالا باشد به صورت انتخابی انجام می­دهد تا میوه­های باقی مانده بتوانند رشد بهینه داشته و وزن گیری بهتری داشته باشند.

برای جلوگیری از این امر هرس درخت بادام در فصل زمستان توصیه می­شود، با این کار شما به درخت فرص می­دهید باردهی را به شاخه های جوان محدود کرده و دچار خشک شدگی میوه­ی جوان نشود اما نگران میزان باردهی نباشید چرا که وزن میوه­ی تولید شده بالا رفته و در نهایت تناژ تولیدی شما کاهش پیدا نمی­کند.

می­دانید که میزان باردهی ارقام مختلف بادام در واحد هکتار متفاوت است، همین دلیل سبب تفاوت قیمت نهال بادام هم شده است و بنابراین در زمان انتخاب رقم باید به میزان باردهی در واحد هکتار دقت داشته باشید.


تاثیر هرس بر کاهش خشک شدن چاغاله

هرس درختان بادام با افزایش عبور نور به شاخه­های بادام و خشک شدن رطوبت ناشی از بارندگی روی شاخه­ها مانع از رشد بیماری­های قارچی شده و کاهش خشک شدن چاغاله را به دنبال دارد و از طرفی هرس درست و اصولی نه تنها باردهی را کاهش نمی­دهد بلکه با حذف برخی از شاخه­های پیر به افزایش انرژی شاخه­های بارده کمک کرده و مانع از خشک شدن طبیعی چاغاله ها به دلیل کاهش انرژی ومواد غذایی می­شود.


کلام آخر

دانستید که خشک شدن چاغاله­ی بادام دلایل مختلفی داشته و از این رو برای اینکه بدانید چرا چاغاله­های درختان شما خشک می­شوند باید تمام این دلایل را بررسی کنید، در صورتی که باز هم نتوانستید دلیل این موضوع را پیدا کنید می­توانید با ارتباط برقرار کردن با مشاوران گشاهپزشک در نهالستان­ها مشکل را با ایشان در میان گذاشته و از آنها راهنمایی بخواهید.

تماس با پالیز نهال:

09144501007

09144501008  


فرم ارسال نظر