بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» موزه هنرهای معاصر اصفهان

موزه هنرهای معاصر,آشنایی با جاذبه های گردشگری اصفهان,گردشگری اصفهان

گنجینه هنرهای تزئینی اصفهان یا همان موزه هنرهای معاصر اصفهان که در میدان امام حسین, خیابان استانداری اصفهان واقع شده است شامل مجموعه ای از آثار هنری در زمینه های متفاوت است که امروزه در عمارت رکیب خانه (اصطلاحی برای محل نگهداری لوازم سوارکاری و یراق آلات اصطبل دولتی در زمان صفویه) نگهداری می شود. ساختمان فعلی موزه هنرهای معاصر اصفهان، بنای بزرگ و زیبایی است با مساحت سه هزار متر مربع بنایی است زیبا مربوط به دوره صفویه که در زمان حکومت قاجار تجدید بنا گردیده و مسعود میرزا حاکم وقت اصفهان آنجا را محل سکونت خود قرار داد. در زمان رژیم پهلوی نیز به عنوان ساختمان استانداری مورد استفاده قرار می گرفت این بنا از سه طرف به چهل ستون، تالار اشرف، زمین باغ کاج و چهار حوض و عمارت خورشید متصل است.

با انتقال استانداری اصفهان به محل جدید این عمارت که تقریبا مخروبه شده بود به همت شهرداری اصفهان مرمت و در بعضی موارد بازسازی کامل گردید و به موزه هنرهای معاصر اصفهان تبدیل شد  و در اسفند ماه ۱۳۷۳ رسما مورد بهره برداری قرار گرفت. این عمارت زیبا در دو طبقه بنا شده است که در تمام ایام سال در آن نمایشگاه هایی از آثار اساتید طراز اول برگزار می گردد.

در حال حاضر این گنجینه با فضایی به مساحت ۲۶۰۰ متر مربع و حدود ۱۲۰۰ متر فضای نمایشگاهی با در بر گرفتن هفت بخش دائمی صدها اثر نفیس هنری را برای بازدید عموم عرضه کرده ‌است. ۷ بخش موزه هنرهای معاصر اصفهان عبارت است از :

ـ بخش خط و کتابت :
بخش کتابت مجموعه ‌ای از قطعات خوشنویسی اوراق و مجلدات قرآن کریم، احادیث، کتب ادعیه و اشعار است که به‌ وسیله هنرمندان و خوشنویسان نامدار و بلند آوازه همچون محمد صادق خوانساری، میرعلی هروی و محمد هاشم لؤلؤ اصفهانی کتابت شده ‌است.
ـ آثار لاکی و روغنی :
بخش آثار لاکی مجموعه زیبایی از انواع اشیاء لاکی مذهب، قلمدان‌ها، جای طومار، قاب‌های آئینه، تراز و جلد آلبوم و… است که از استادان بزرگی همچون آقا صادق میرزا بابای شیرازی سمیرمی، فتح الله شیرازی و آقا نجفعلی اصفهانی به یادگار مانده ‌اند و با نقوش مختلف گل و مرغ، تک چهره، صورت ‌سازی، ترنج و سر ترنج شکارگاه زینت یافته‌ اند.
ـ دستبافته ‌ها و رودوزی ‌های سنتی :
در این بخش منسوجات متنوع و کم نظیری از نمونه‌ های آثار دوره صفوی تا قاجار به نمایش گذاشته شده ‌اند. قلمکارهای ساخت اصفهان و قالیچه‌ های معروف «بشریت» و «شکار چرخ» که طراح آنها مرحوم عیسی بهادری است از دیگر آثاری است که در این موزه به نمایش گذاشته شده‌ اند.
ـ نگارگری :
در بخش نگارگری آثار نگارگری ایرانی در سبک و شیوه ‌های مختلف به نمایش درآمده ‌اند که از آن جمله می ‌توان مینیاتورهای هرات، اصفهان، تبریز و تک چهره‌ های قاجاری را بر شمرد. تابلو ارزشمند و نفیس «چوگان» اثر استاد حاج میرزا آقا امامی اصفهانی که به شیوه سوخت و معرق و مینیاتور روی چرم خلق شده از آثار جالب این بخش است.
ـ آثار فلزی :
در بخش آثار فلزی زیورآلات طلا و نقره، کمربند، قلاب کمر، قاب دعا، انواع قوطی، قفل، قلمدان، سرقلیان، قاب آئینه، باروت دان، انفیه دان، عود سوز، جام های چهل کلید، قیچی، چاقو و … به نمایش درآمده اند. از جمله این آثار می توان به سینی ملیله نقره و طلاکار استاد عباس زنجانی اشاره کرد که در قرن 13 هجری قمری ساخته شده است.
ـ آبگینه، سفال و چینی :
در بخش آبگینه، چینی و سفال آثار زیبائی از بلورهای مرصع و کریستال های تراشدار و شمایل شاهان قاجاری و قاب و قدح های اهدائی به رجال و حکام قاجاری که در اصفهان ساخته شده اند به نمایش در آمده اند.
ـ آثار چوبی :
در بخش آبگینه شاهد آثار نفیسی از صنایع چوبی سنتی مانند خاتم سازی، منبت کاری، مشبک و معرق هستیم که انواع قاب آئینه، رحل و جعبه قرآن، قلمدان، جعبه آرایش، قاشق و ملاقه های مختلف از آن جمله هستند.

عمده فعالیت های موزه هنرهای معاصر اصفهان :
ـ برپایی نمایشگاه های هنری در سطوح استانی، ملی و بین المللی
ـ برگزاری جلسات سخنرانی و سمینارهای تخصصی در ارتباط با رشته های مختلف هنری
ـ گردآوری، حفظ، مرمت و نمایش آثار هنری نفیس
ـ آشنا نمودن مردم و هنرمندان با هنرهای معاصر
ـ برقراری ارتباط با موزه های و مراکز فرهنگی، هنری داخلی و خارجی
ـ تحقیق و پژوهش در زمینه های هنری
ـ فراهم نمودن محلی مناسب برای تجمع هنرمندان

منبع:مکانبین

وبلاگ سفر - toor

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده