بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» خانه مشروطه اصفهان

خانه مشروطه اصفهان,گردشگری اصفهان

خانه مشروطه اصفهان یا همان خانه مشروطیت اصفهان که در محور دولت خانه صفوی در ضلع شرقی میدان امام (نقش جهان) در محله قصر منشی واقع در خیابان نشاط کوچه چهاردهم (مقصود بیک) واقع است خانه ای است متعلق به عصر قاجار با معماری چشم نواز که متعلق به رهبر سیاسی اصفهان در عصر مشروطه یعنی حاج آقا نورالله نجفی اصفهانی بوده است. یک ‌صد سال پیش در این مکان علما، آزادی‌خواهان، رجال سیاسی ـ فرهنگی و مردم اصفهان گردهم می ‌آمدند تا درباره مشروطیت و حکومت غیرمستبدانه و امور مدنی خود مشورت و تفکر نمایند. خانه مشروطیت در سال 1384 با شماره ثبت 13009 در آثار ملی ایران ثبت شد.

این خانه تاریخی با معماری تاریخی، زیبا و چشم ‌نواز دارای دو شاه ‌نشین در جبهه شمالی و جنوبی، دو حیاط اندرونی و بیرونی و نیز دوازده اتاق است. اتاق هفت دری این خانه از دو طرف دارای شیشه‌کاری است. این شیشه‌کاری‌ها روی هفت لنگه در که به آن اُرُسی گفته می ‌شده قرار گرفته ‌اند که در زمان تابش نور آفتاب محیطی بسیار زیبا را در این اتاق بوجود می‌ آورند. تالار به تزئینات گچبری و نقاشی های شیر و شکر مزین است. نقاشی ها به شیوه شیر و شکر، گچبری، بخاری گچبری شده، ارسی با شیشه های رنگی از تزئینات به کار رفته در این بنا می باشد که یاد‌آور طرز زندگی و آداب و رسوم نیاکان ما می ‌باشد.

به واقع خانه مشروطیت اصفهان موزه ‌ای است در شهر اصفهان؛ به همین مناسبت، به منظور آشنایی بیشتر علاقه مندان با تاریخ و تحولات سیاسی اجتماعی ایران و بالاخص شهر اصفهان در عصر مشروطه و یادآوری خاطرات غرورآفرین و تجربه اندوزی از گذشته، مجموعه ای گرانبها از تصاویر و اسناد تاریخی در معرض دید عموم بازدید کنندگان قرار گرفته است. نام مشروطیت در حقیقت دربرگیرنده «قانون ‌گرایی» و حکومت «مردم‌ سالاری» و «مشورت» را به ذهن می ‌آورد. به همین دلیل می ‌توان با قدم گذاشتن در این خانه و مطالعه اسناد و مدارک و تصاویر موجود در آن با فعالیت مشروطه ‌خواهان اصفهان و مباحث و اندیشه آنان آشنا شد. بازسازی و مرمت این بنا در حقیقت سمبل زنده نگه داشتن تاریخ ارزش ها و فداکاری ها و تفکرات مردمی است که برای کرامت، استقلال، مکتب و آزادی خود از قید سلطه بیگانگان و حاکمان مستبد تلاش نموده اند.

علاوه بر وقایع مربوط به دوران مشروطه، جنگ اول جهانی و اوایل سلطنت رضاشاه پهلوی، این خانه محل زندگی و متعلق به آیت‌ الله نورالله نجفی اصفهانی است که از چهره‌ های مهم آن دوره بوده ‌است.
برای بازدید مجازی خانه مشروطه اصفهان از سایت خانه مشروطه دو لینک زیر را کلیک کنید

آدرس خانه مشروطه اصفهان و زمان بازدید :

خانه مشروطه اصفهان همه روزه از ساعت ۸ الی ۱۴ و ۱۶ الی۲۰ به صورت رایگان پذیرای علاقه‌مندان تاریخ و فرهنگ ایران زمین است.

آدرس خانه مشروطه : در محور دولت خانه صفوی در ضلع شرقی میدان امام (نقش جهان) در محله قصر منشی واقع در خیابان نشاط کوچه چهاردهم (مقصود بیک).

منبع:مکانبین

وبلاگ سفر - toor

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده