مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» موزه فرش رسام عرب‌ زاده

موزه فرش رسام عرب‌ زاده در خیابان پاسداران تهران، بوستان یکم (شهید زمردیان)، پلاک 6 قرار دارد. بنیاد فرهنگی و هنری فرش رسام عرب زاده با همکاری شهرداری تهران در سال ۱۳۷۳ اقدام به تاسیس موزه فرش هنری دستباف ایرانی نمود از این تاریخ، بنیان گذار فرش نوین ایران (سید ابوالفتح زیدی لطیفی ملقب به رسام عرب زاده) تعداد ۶۶ قطعه فرش اصیل ایرانی را به مردم ایران هدیه کردند که در معرض دید بازدیدکنندگان به خصوص چهره های سرشناس دنیا و ایران اعم ازهنرمندان، شخصیت های برجسته دولتی و فرهنگی و عموم مردم ایران قرار گرفت.

رسام عرب زاده (1376-1293ه.ش) از طراحان و تقش آفرینان صاحب سبک ایران است. وی ابتدا در مکتب پدر (حسین زیدی لطیفی) که خود از هنرآموختگان مکتب کمال الملک بود و سپس در هنرستان تبریز (رسام ارژنگ) و مدرسه صنایع قدیمه تهران به یادگیری فنون قالیبافی، طراحی، مینیاتور، مجسمه سازی و … پرداخت.

همزمان با آن ایام به خاق آثاری چون طراحی نقش کاشی ساختمان مجلس شورا و فرش رقص فرشتگان دست زد. عرب زاده با آثار خود بافت پرتره ها، تصاویر بناهای تاریخی، طرح های مینیاتوری را ترویج نمود. از ابتکارات وی، بافت آرم شرکت های تجاری و گره آویز در بافت قالی است.

رسام عرب زاده در اواخر عمر با اهدای اغلب فرش های نفیس خود به مردم، با همکاری شهرداری تهران بنیاد فرش رسام عرب زاده را سبب ساز شد. این بنیاد گذشته از ارایه فرش های او با برپایی کارگاه های قالیبافی و تعلیم این صنعت اصیل و پر ارزش ایرانی توسط دخترش ژیلا عرب زاده که راه پدر را ادامه می دهد، گامی مؤثر در تعلیم و رواج فرش ایرانی برداشت و اکنون موزه فرش رسام زاده در زمینه فروش فرش، آموزشگاه قالیبافی و کلیه گرایش های فرش فعال است.

منبع:مکانبین

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده