» چگونه خانه خود را به طور موثر و کارآمد گرم و خنک کنیم؟

چگونه خانه خود را به طور موثر و کارآمد گرم و خنک کنیم؟

چگونه خانه خود را به طور موثر و کارآمد گرم و خنک کنیم؟


وقتی صحبت از سیستم های HVAC می شود، اثربخشی و کارایی یکسان نیستند. اجاق های هیزمی در گرم کردن بسیار خوب هستند، اما از نظر کارایی چیزهای زیادی باقی می مانند زیرا سوخت زیادی مصرف می کنند. بیایید به گزینه های گرمایش و سرمایش شما نگاهی بیندازیم


موثر بودن به معنای دستیابی به اهداف است. کارآمد بودن یعنی انجام آن با حداقل منابع. این یک تفاوت بسیار آشکار است و راه های بی پایانی برای موثر بودن اما بسیار ناکارآمد وجود دارد. 

در حالی که ما در مورد برقی که در خانه استفاده می کنید صحبت می کنیم، لامپ رشته ای قدیمی که این نوع لامپ قدیمی از سال 2012 ممنوع شده است  آیا موثر هستند؟ حتما هستن آنها نور زیادی از خود ساطع می کنند و از لحظه ای که آنها را روشن می کنید با عملکرد کامل کار می کنند. آیا آنها کارآمد هستند؟ آنها به طرز وحشتناکی ناکارآمد هستند، زیرا پنج درصد از انتشار آنها نور و بقیه گرما است.  

"اثربخشی دستیابی به یک هدف است. کارایی مصرف حداقل منابع برای انجام آن است."

گزینه های زیادی برای سرمایش و گرمایش خانه شما وجود دارد. گرما با برق یا سوخت، مانند گاز همراه است، و بحث های زیادی در مورد اینکه چه چیزی برای گرمایش بهتر است وجود دارد. در مقابل، جایگزین های کمتری برای خنک کردن خانه شما وجود دارد: تهویه مطبوع یا سیستم های غیرفعال مانند سایبان ها و ساخت و ساز زیست اقلیمی (زمین گرمایی).

آنها چگونه در مقیاس اثربخشی و کارایی رتبه بندی می کنند؟ ما آنها را با توجه به امتیازات کلی آنها فهرست کرده ایم. 

زمین گرمایی: انرژی از زمین

مکانیسم زمین گرمایی بسیار ساده است، اگرچه نصب این سیستم ها نسبتاً گران است، شامل کارهای ساختمانی عمده است و برای همه خانه ها مناسب نیست. ایده این است که یک دمای پایدار از زیر زمین ترسیم کنیم ، جایی که دمای ثابت نزدیک به 15 درجه سانتیگراد وجود دارد. 

در تابستان 15 درجه سانتی گراد نسبت به دمای بیرون خنک است، بنابراین برای خنک نگه داشتن خانه استفاده می شود. گازها یا مایعات مختلفی پمپ می شوند که زیر پای ما خنک می شوند و با بالا آمدن آنها توسط هوای خانه گرم می شوند. برعکس آن در طول زمستان اتفاق می افتد و سیستم اغلب توسط یک پمپ حرارتی پشتیبانی می شود که به افزایش دما از 15 درجه سانتیگراد با کمپرسور کمک می کند.

  • مزایا: موثر و کارآمد . سیستم های زمین گرمایی یکی از موثرترین و کارآمدترین راه ها برای گرم کردن و خنک کردن خانه هستند، به ویژه هنگامی که با گرمایش از کف و سیستم های غیرفعال با پشتیبانی از پمپ های حرارتی استفاده می شوند. سطح راحتی بسیار بالا است و مصرف برق به ازای هر کیلووات ساعت گرما و سرما یکی از کمترین های ممکن است.
  •  معایب: پیچیده و پرهزینه . این سیستم ها برای ساختن یک چاه در زیر خانه نیاز به کار ساختمانی اساسی دارند. این بسیار پرهزینه است و زمان زیادی طول می کشد تا هزینه آن را پرداخت کند. رفع ایرادات پرهزینه است. علاوه بر این، همه خانه ها به دلیل زیرساخت های عمومی مانند سیستم های فاضلاب، کاندید چاه های عمودی نیستند.
انرژی زمین گرمایی به طرز شگفت انگیزی موثر و کارآمد است... اما حفر چاه در زیر ملک شما گران، دست و پا گیر است و همیشه کارآمد نیست.

انرژی هوا گرمایی: انرژی از هوای اطراف ما

هنگامی که در مورد تهویه مطبوع صحبت کردیم به پمپ های حرارتی اشاره کردیم که جزو کارآمدترین سیستم های اختراع شده هستند. هنگامی که دستگاه در حالت گرما است، تجسم آنچه اتفاق می افتد بسیار آسان است. فقط یک تسمه نقاله گرما را تصور کنید .در حالت گرما، تولید انرژی هوا گرمایی به این صورت عمل می کند:

  1. مدار مبرد هوا گرمایی گرما را از هوای بیرون جذب می کند (0ºC از نظر فنی "گرما" است).
  2. یک کمپرسور این گاز را فشرده می کند و دما را بالا می برد.
  3. هنگامی که در خانه است، اسپلیت به عنوان یک مبدل حرارتی عمل می کند، آن را در داخل آزاد می کند و خنک کننده را خنک می کند.
  4. به بیرون برمی گردد، جایی که منبسط می شود و بسیار خنک تر می شود.
  5. و چرخه دوباره شروع می شود: مایع خنک کننده گرم می شود، فشرده می شود و به داخل می رود. و به همین ترتیب، و غیره.

در حالت خنک کننده، مدار به سمت دیگر حرکت می کند. مایع خنک کننده با گرمای داخل خانه گرم می شود. فشرده می شود تا گرم شود و به بیرون منتقل می شود، جایی که با انتشار گرما در ناحیه خنک می شود و سپس منبسط می شود و حتی بیشتر خنک می شود. وقتی خنک شد دوباره به داخل باز می گردد، جایی که می تواند گرمای بیشتری را از هوا بگیرد.

  • مزایا: فوق العاده کارآمد . یکی از کارآمدترین ماشین های موجود. پارلمان اروپا انرژی های تجدیدپذیر را برای عملکرد خود اعلام کرد. هر کیلووات ساعت برق مصرفی بین 3 تا 7 کیلووات ساعت سرما یا گرما در داخل آزاد می کند. می توان آن را از طریق کانال ها یا از طریق شکاف ها نصب کرد و خانه را به بخش هایی تقسیم کرد. و بدون رادیاتور، فضا به دست می آورید.
  • معایب: برای همه مناسب نیست. دستگاه داخل معمولاً حجیم است و روی سقف نصب می شود، بنابراین کانال ها می توانند ارتفاع سقف را کاهش دهند و نیاز به بازسازی داشته باشند. اگرچه نصب آن از دیگ بخار گران تر است، اما هزینه آن در سال های کمتری پرداخت می شود. این سیستم ها در صورت نصب نادرست می توانند لرزش های ناخوشایندی ایجاد کنند. آنها برای آب و هوای بسیار سرد توصیه نمی شوند. به یک آبگرمکن برقی نیاز دارید.
«سیستم‌های هوا گرمایی مؤثر و فوق‌العاده کارآمد هستند، هرچند که مستلزم نصب برخی از اشکالات دیگری نیز هستند».

هوا-آب هوا: بهترین ها را از رادیاتورهای خود بگیرید

اگرچه سیستم های هوا گرمایی آب و هوا باید بعد از سیستم های زمین گرمایی در این لیست ظاهر شوند، ما آن را در اینجا قرار می دهیم تا درک آن را آسان تر کنیم. فناوری هوا گرمایی هوا-آب مشابه فناوری هوا-هوا است، اما به جای تبادل گرما و سرما با استفاده از هوای داخل خانه، از مدار آب بسته استفاده می شود. این باعث می شود که بسیار کارآمد و موثر باشد، زیرا یک مخزن وجود دارد.

  • مزایا: بسیار موثر و بسیار کارآمد . دومین سیستم کارآمد موجود در بازار و بهبودی گسترده در عملکرد انرژی هوا به هوا و با مصرف 0.045 یورو در کیلووات ساعت. برخلاف هوا-هوا هوا گرمایی، آب گرم خانگی تولید می کند. می توانید از مدار رادیاتور گازی موجود خود استفاده کنید و قیمت نصب را بسیار کاهش دهید. مصرفش خیلی کمه و به سرعت هم هزینه خودش رو میده.
  • معایب: دستگاه گران است . این دستگاه می تواند بسیار گران باشد، به خصوص اگر رادیاتور خود را بردارید و گرمایش از کف نصب کنید (راحتی بیشتر)، بنابراین هزینه اولیه وجود دارد این امر به ویژه در صورتی صادق است که ماشین هایی با برچسب A+++/A++ (به ترتیب گرم و سرد) انتخاب کنید. برای نصب قطعات به چند کمد در اطراف خانه نیاز دارید که فضای بیشتری نسبت به دیگ بخار یا آبگرمکن برقی اشغال می کند.
سیستم های هوا گرمایی هوا-آب بسیار موثر و کارآمد هستند، اگرچه هزینه اولیه می تواند زیاد باشد.

دیگ گاز: هزینه و پایداری متوسط

سیستم تهویه مطبوع گازسوز ، که برای تهویه مطبوع در تابستان به پمپ حرارتی نیاز دارد اما برای آب گرم نیازی به دیگ برقی ندارد، به دلیل نحوه گرمایش، مخصوصاً برای مکان های سرد مناسب است: سوختن سوخت هایی مانند گاز طبیعی. این یک ماشین کم بازده، اما بسیار موثر است.

این سیستم های حرارتی با هزینه مناسب در دسترس هستند. هزینه خرید و نصب دیگ گاز متوسط ​​است. 

  • مزایا: هیچ کار بازسازی مورد نیاز نیست . از رادیاتورهای حرارتی استفاده می‌کند که قبلاً در بسیاری از خانه‌ها نصب شده‌اند، بنابراین نیازی به کار بازسازی ندارد. قیمت خرید متوسط ​​است. سیستم اینرسی آن (برای رسیدن به دمای مورد نظر زمان می برد، اما برای مدتی گرم می ماند) دمای پایداری را فراهم می کند. شیرهای ترموستاتیک به شما این امکان را می دهند که خانه خود را به چند بخش تقسیم کنید. شامل آب گرم بهداشتی بدون دیگ برقی.
  • معایب: خیلی کارآمد نیست. هزینه واقعی گرما در مقایسه با سایر سیستم ها زیاد است زیرا کارایی چندانی ندارد. برخی از گازهای گلخانه ای منتشر می کند، اگرچه آخرین فناوری های بازیابی گرما و گاز تأثیر آن را تا حد زیادی کاهش می دهد. اگر برای بدست آوردن گرما عجله داریم، اینرسی حرارتی می تواند مانعی باشد. سرما را تامین نمی کند، بنابراین نصب تهویه مطبوع در مناطق گرم ضروری خواهد بود.


ما به شما کمک می کنیم تا بهترین انتخاب را در سیستم گرمایشی و سرمایشی منزل خود داشته باشید


تیم پشتیبانی وب سایت فارس تهویه (تاسیسات شماسی) به صورت تمام وقت پاسخگوی شماست


بخاری های حرارتی: بسیار راحت، اما پرهزینه

بخاری های حرارتی، خواه چوب، زغال چوب، بوتان و غیره را می سوزانند - و ما شومینه ها را در این طبقه بندی قرار می دهیم - اگر می خواهید در زمستان های سخت راحت و راحت بمانید، گزینه جالبی است. با این حال، آنها بیشتر تزئینی هستند تا یک روش کارآمد برای گرم کردن خانه شما. مکانیزم سوزاندن کمتر از حد مطلوب آنها را به گزینه ای معیوب تبدیل می کند.


  • مزایا: گزینه خوبی در مکان های ایزوله . گرمای ناشی از این سیستم ها بسیار مطبوع است و فضایی دنج به خانه می بخشد. در مکان های ایزوله آنها می توانند در صورت قطع برق یک جایگزین ارائه دهند. بسته به اندازه آنها می توان از آنها برای پخت و پز استفاده کرد.
  • معایب: ناکارآمد . این سیستم ها گران هستند و برای محیط زیست مضر هستند. تا زمانی که یک سیستم کانال برای توزیع گرما نصب نکنید، نمی توانید گرما را د خانه خود را تقسیم بندی کنید. به همین دلیل است که این سیستم ها فقط برای خانه های ایزوله در مکان هایی با زمستان های بسیار سرد مناسب هستند.


بخاری های حرارتی در بسیاری از شرایط نه کارآمد هستند و نه موثر و تنها در موارد بسیار خاص معنا پیدا می کنند.

ساطع کننده حرارتی و حرارت آبی: مقاومت های الکتریکی

رادیاتورهای برقی یکی از کم بازده ترین گزینه های گرمایش خانه هستند. عملکرد آنها برابر با واحد است (به ازای هر کیلووات ساعت الکتریکی 1 کیلووات ساعت گرما ساطع می کنند) اما از آنجایی که فاقد سیستم بازیابی گرما یا موارد مشابه هستند، هزینه زیادی برای کار کردن دارند.

اگر چه ساطع کننده های حرارتی آبی  و حرارتی توسط مقاومت های الکتریکی گرم می شوند، مقاومت های الکتریکی می توانند انرژی را برای ساعت ها ذخیره کنند، که اگر نرخ ساعتی غیر اوج مصرف داشته باشید، می تواند مفید باشد. می توانید آنها را در شب گرم کنید و در روز گرما را آزاد کنید.

  • مزایا: گرمایش سریع و کارآمد. آنها برای گرم کردن اتاق های یک نفره یا به عنوان مکمل گهگاهی (قبل از رفتن به رختخواب، در حالی که در حال نصب سیستم گرمایش دیگری در خانه هستید) خوب هستند. نصب مقرون به صرفه است و اجزای آن ارزان هستند. آنها می توانند یک پشتیبان اضطراری خوب باشند.
  •  معایب: به عنوان سیستم اصلی شما خوب نیست. هزینه عملیاتی بالای آنها باعث می شود از آنها اجتناب کنید. حداقل سه برابر هزینه داشتن یک پمپ حرارتی. آنها تحت هیچ شرایطی به عنوان سیستم گرمایش اولیه توصیه نمی شوند. برای آب گرم خانگی هنوز به دیگ برقی نیاز دارید.
ساطع کننده های حرارتی و گرمای آبی فقط برای استفاده گاه به گاه و در فضاهای کوچک مناسب هستند.

پس انداز؟ عاشق راحتی؟ طرفدار محیط زیست؟ شما چه نوع کاربری هستید؟

اکنون که همه چیز را در مورد اثربخشی و کارایی گزینه‌های مختلف سرمایش و گرمایش می‌دانید، می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید که با نیازهای شما مطابقت دارد.

ممکن است ترجیح دهید روی یک دیگ گاز سرمایه گذاری کنید و کمی بیشتر برای گرم کردن خانه هزینه کنید، اما خانه ای داشته باشید که در شب های زمستان دنج بماند.

شاید به پس‌اندازهای بلندمدت علاقه داشته باشید و به جای سرمایه‌گذاری در بورس، ترجیح می‌دهید با نصب یک سیستم هوا-آب، در صرفه‌جویی‌های آب و هوایی آینده سرمایه‌گذاری کنید. اگر نگران انتشار گازهای گلخانه ای هستید  ، در اینجا به شما می گوییم که چگونه می توانید خانه خود را کاملاً برقی کنید.

جدا از کارایی، هر سیستم تهویه مطبوع دارای مزایا و معایبی است که بسته به فرد تأثیر متفاوتی خواهد داشت. 

سنجش کارایی و اثربخشی موضوعی است که برای هر کاربر بسته به اولویت‌ها و شرایط او دارد.

در نهایت، نرخی را انتخاب کنید که برای شما مناسب است

این یک موقعیت برد-برد برای شما و برای کره زمین است.



فرم ارسال نظر