» سلامت عاطفی چیست ؟ 9 ویژگی یک فرد سالم از نظر عاطفی

سلامت عاطفی چیست ؟ 9 ویژگی یک فرد سالم از نظر عاطفی

سلامت عاطفی چیست ؟

9 ویژگی یک فرد سالم از نظر عاطفی

تجربه ذهنی و انسانی از احساسات مجموعه گسترده و رنگارنگی از آن را در بر می گیرد.

سفر از روزی که ما به دنیا می آییم آغاز می شود و تا روزی که این زمین را ترک می کنیم ادامه دارد. اینکه چگونه به طور موثر با طیف کامل برخورد کنیم، سلامت عاطفی ما را تعیین می کند.

برخی از مردم در پیمایش در این دنیای پیچیده احساسات انسانی ماهر هستند و برخی افراد برای بیان احساسات خود به شیوه ای سالم تلاش می کنند. اختلال در بیان کامل احساسات با بیماری مرتبط است.

برای کشف علم سلامت عاطفی و اینکه چگونه شما نیز می توانید یک راهنمای عاطفی سالم باشید، ادامه مطلب را بخوانید.

سلامت عاطفی چیست؟

سلامت عاطفی توانایی فرد برای پذیرش و مدیریت احساسات از طریق چالش و تغییر است. فردی که از نظر عاطفی سالم است می تواند به احساسات خود اجازه هضم را بدهد. دردسرهای دنیوی زندگی روزمره فرصت هایی را برای تمرین پاسخ ها به جای واکنش هایی برای شکوفا شدن سلامت عاطفی ارائه می دهد.

سلامت کلی شامل جنبه های جسمی، عاطفی، فکری، اجتماعی و معنوی است. زمانی که آنها در تعادل و همسویی باشند، انسان ها شکوفا می شوند. هر یک از این حوزه‌های زندگی بر سایرین تأثیر می‌گذارد.

سلامت عاطفی شامل هوش هیجانی و تنظیم هیجانی می شود. زمانی که تجربه ذهنی از احساسات در یک دوره طولانی مناسب باشد، تصور می شود که سلامت عاطفی وجود دارد. عاطفه مثبت در فعالیت های روزمره آشکار خواهد شد.

ساختار بهزیستی عاطفی در درک وسیع تر از سلامت روان نهفته است . فقدان عواطف مساوی سلامت عاطفی نیست، همانطور که فقدان بیماری روانی مساوی با سلامت روان نیست. فردی که احساسات را سرکوب می کند، به خصوص از دوران کودکی، ممکن است به اندازه فردی که آنقدر آسیب پذیر است که بتواند احساسات خود را ابراز کند، از نظر عاطفی سالم نباشد.

زندگی روزمره مجموعه ای از فراز و نشیب های مداوم را ارائه می دهد. مانند امواج اقیانوس، روزهای ما با پستی و بلندی ها همراه است. یک فرد سالم از نظر عاطفی قادر خواهد بود بر امواج احساسات سوار شود بدون اینکه توسط یک موج بزرگ و مخرب عاطفی مختل شود.

در نظر گرفتن تفاوت در ثروت مادی و شرایط زندگی فردی مهم است. داشتن امکانات مالی برای مدیریت مؤثرتر احساسات، سلامت عاطفی را آسان‌تر می‌کند. عوامل محیطی بر توانایی ابراز احساسات تأثیر می گذارد.

پریشانی عاطفی افراد را مستعد ابتلا به بیماری های جسمی می کند. برخی از مطالعات نشان داده اند که بیماری هایی مانند بیماری های قلبی عروقی و سرکوب سیستم ایمنی می توانند با پریشانی عاطفی مرتبط باشند (استوارت-براون، 1998). مطالعات بر روی پریشانی عاطفی و مدارهای عصبی زمینه ای نشان دهنده ارتباط با سوء مصرف مواد و سایر رفتارهای ناکارآمد است (سینها، لاکادی، اسکودلارسکی و وکسلر، 2004).

در هر گوشه ای پریشانی عاطفی بالقوه وجود دارد. کسی که یک سبک زندگی عاطفی سالم را تمرین می کند، بهتر می تواند امواج بزرگ را در هنگام ایجاد تورم کنترل کند. مانند یک سبک زندگی سالم از نظر جسمی، فواید طولانی مدت آن فراوان است.

9 ویژگی یک فرد سالم از نظر عاطفی

خودآگاهی از ویژگی های سلامت عاطفی است. یک فرد از نظر عاطفی خوب می‌تواند به خود نگاه کند و در صورت نیاز، احساسات را برای کنترل پریشانی یا شادی هدایت کند.

این توانایی در دوران کودکی ایجاد می شود، اما می توان آن را مانند یک ماهیچه در بزرگسالی تقویت کرد.

دست در دست گرفتن خودآگاهی، خودپذیری است . افراد سالم از نظر عاطفی خود را می پذیرند و می توانند سختی ها را با وضوح مدیریت کنند. یک فرد سالم از نظر عاطفی حتی ممکن است به خود اجازه دهد تا یک عصبانیت «پشت درهای بسته» داشته باشد تا به خشم اجازه دهد از میان آنها عبور کند.

سطوح بالایی از خودمراقبتی در کسانی که سلامت عاطفی را تجربه می کنند وجود دارد. شفقت به خود و مراقبت از بدن فیزیکی برای افرادی که به سلامت عاطفی نیز اهمیت می دهند بسیار مهم است. مراقبت از کل خود به طور منظم انجام می شود.

یکی دیگر از ویژگی های یک فرد سالم از نظر عاطفی، چابکی عاطفی است . یک فرد سالم از نظر عاطفی از شکست یا ناملایمات مصون نیست. با این حال، با یک ذهن باز و یک فرآیند فکر کنجکاو، حل و فصل مشکلات امکان پذیر است.

داشتن مهارت های مقابله ای قوی یکی دیگر از ویژگی های فرد سالم از نظر عاطفی است. تمرین این مهارت‌ها در مواقعی که آرام است منجر به سطوح بالاتر انعطاف‌پذیری زمانی می‌شود که اوضاع چندان آرام نباشد. مثل آماده شدن برای نبرد است. بدبختی اجتناب ناپذیر است زیرا این زندگی واقعی است. سرمایه عاطفی آن چیزی است که در زمان آرامش می سازید

یک فرد سالم از نظر عاطفی با دیگران با مهربانی و درستکاری رفتار می کند . آنها این کار را بدون انتظار پاداش انجام می دهند. آنها با کنجکاوی و شفقت با اطرافیان خود ارتباط برقرار می کنند.

زندگی با هدف یکی دیگر از ویژگی های یک فرد سالم از نظر عاطفی است. افرادی که هدفمند زندگی می کنند کمتر به تجربیات درونی خود فکر می کنند و بر این تمرکز می کنند که چگونه تجربه آنها می تواند به دیگران خدمت کند.

یک فرد سالم از نظر عاطفی استرس را به خوبی مدیریت می کند و به طور منظم لحظات آرامش را تمرین می کند. رهبران خوب زمانی که شرایط آشفته می شود، آرام می شوند. تسلط بر خود نیز همین را می طلبد.


نمونه های زندگی واقعی

دنیا مملو از فرصت هایی برای تمرین سلامت عاطفی است. زمان گرانبهاترین کالای ماست، با این حال همچنان از آن برای رفاه خود کم استفاده می کنیم. افراد سالم از نظر عاطفی تعادل را پیدا می کنند و در سختی ها پیشرفت می کنند.

به عنوان مثال، اما را در نظر بگیرید:

اما یک زن شاغل و با انگیزه است. انگیزه درونی و اخلاق کاری او در شغل او به عنوان دلال سهام به طور مرتب مورد تحسین قرار می گیرد. او در سطوح استرس بالا و تغییرات مداوم در بازار استقامت می کند. شرایط او برای زن بودن در حرفه ای که عمدتاً مردانه است، سخت است. مردم در مورد او از نظر قدرت و اراده صحبت می کنند.

این اما "در ظاهر" است. در زیر آنچه دیده می شود نحوه تعامل او با مردم در بازار محلی خود است. او مهربان و صمیمی است. تمرین مدیتیشن روزانه او باعث می شود قدردان حال آرام باشد. اما به طور مرتب برای برقراری ارتباط با عزیزانش وقت می گذارد. اگرچه او ساعت های طولانی و سخت کار می کند، اما فضایی را برای خود ایجاد می کند تا خودآگاهی و آرامش ایجاد کند.

اما از بدن فیزیکی خود به خوبی مراقبت می کند. ارزش او با اعدادی که برای شرکتش به ارمغان می آورد خودسنجیده نمی شود. اما قبول می کند که اشتباهاتی انجام خواهد شد، اما اجازه نمی دهد که پیشرفت او را از مسیر خارج کنند.

در این مثال، دنیای پر هرج و مرج و دائماً در حال تغییر بازار سهام می تواند انباری از احساسات را ایجاد کند. تحت فشار زمان و نتایج موفقیت‌آمیز می‌تواند اِما را در حالتی قرار دهد که به همه اطرافیانش ضربه بزند.

بدون سلامت عاطفی، او می‌تواند به مکانیسم‌های مقابله‌ای ناسالم مانند سوء مصرف مواد مخدر یا الکل دچار شود. استرس می تواند هیپوکامپ او را بدتر کند و باعث شود تصمیم گیری او به خطر بیفتد. سالم بودن از نظر عاطفی به اما کمک می کند که هر روز در زندگی خود به عنوان "خود برتر" خود ظاهر شود.

تد را در نظر بگیرید:

تد یک درمانگر است. او در تمام طول روز با تجربیات دیگران از ضربه می نشیند. او فضایی را برای دیگران در نظر می‌گیرد تا آنها را درمان کنند و به دنبال مسیرهایی برای سلامت عاطفی خود باشند. تد درد بیماران خود را احساس می کند زیرا او همدل است. تد سپس به خانه نزد خانواده دوست داشتنی خود می رود و به عنوان یک شوهر و پدر حمایت می کند. او حتی به عنوان مربی بیسبال برای یک تیم لیگ کوچک عمل می کند.

این تد "در ظاهر" است. تد در زیر نمای بیرونی خود استراتژی هایی را برای سلامت عاطفی در تمام طول روز به کار می گیرد. در محل کار، تد از توانایی همدلی خود به عنوان یک سرسره استفاده می کند، نه یک اسفنج. در بین جلسات درمانی، تد نگاهی عمدی به مجموعه مثبت اندیشی خود می اندازد. تد در اوقات فراغت خود برای حفظ سلامت و تناسب اندام خود ورزش می کند.

وقتی تد با خانواده اش است، او حاضر است. او مانند هر پدر و مادر دیگری ناامید می شود، اما کاملاً از ارزش های خود آگاه است و با خانواده اش صحبت می کند و در عین حال آنها را تشویق به انجام همین کار می کند. آنها در مکان های مذهبی خود فعال هستند و ایمان معنوی قوی دارند.

در این مثال، تد در حرفه ای است که میزان فرسودگی شغلی بالایی دارد. بدون سلامت عاطفی، معیشت او در دراز مدت پایدار نخواهد بود. استفاده تد از پورتفولیوی مثبت بودن، نسبت مثبت بودن او را افزایش می‌دهد و او را قادر می‌سازد علی‌رغم تأثیر منفی مداوم و روزانه در بیمارانش شکوفا شود.

بدون سلامت عاطفی، تد می‌تواند به عادت‌هایی بیفتد که در آن خانواده و خودش را نادیده می‌گیرد. سبک زندگی سالم عاطفی او به تد اجازه می دهد تا به عنوان "خود برتر" خود را نشان دهد.


چرا سلامت عاطفی مهم است؟

انسان بودن یعنی رویارویی با چالش ها. رنج یکی از ویژگی های مشترک همه انسان هاست. به همین دلیل است که سلامت عاطفی بسیار مهم است. همه ما در طول زندگی خود با ناملایمات روبرو خواهیم شد.

تعامل اجتماعی و یکپارچگی بخشی ضروری از زندگی روزمره است. افرادی که از سلامت عاطفی مطلوبی برخوردار هستند، می توانند به طور مناسب با دیگران تعامل داشته باشند، چه در زمان استرس و چه در زمان آرامش. بدون سلامت عاطفی، طیف گسترده ای از اختلالات عاطفی، علاوه بر بیماری های جسمی، می تواند ایجاد شود.

لحظه ای وقت بگذارید و انواع رفتارهایی را که زمانی رخ می دهد که فردی فاقد سلامت عاطفی است، تصور کنید. این لزوما به معنای بیماری روانی نیست. فردی که از سلامت عاطفی مطلوب برخوردار نیست احتمالاً علائم استرس را نشان می دهد. آنها ممکن است به صورت کلامی به اطرافیان خود ضربه بزنند.

سلامت عاطفی برای همه سنین و همه جا اهمیت دارد.


4 حقایق و مزایای اثبات شده

مزایای فراوانی برای سلامت عاطفی وجود دارد. آنچه که باعث می شود فرد از نظر عاطفی سالم باشد، از فردی به فرد دیگر متفاوت است. در اینجا چند نکته و مزایای ثابت شده وجود دارد که می توانید امروز در سلامت عاطفی خود بگنجانید.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، افسردگی یکی از علل اصلی ناتوانی است و 264 میلیون نفر را تحت تاثیر قرار می دهد (جیمز و همکاران، 2018). میزان پایین سلامت عاطفی مستقیماً با میزان افسردگی مرتبط است. توانایی توضیح دادن احساسات با سبک توضیحی مثبت به افراد در پیشگیری از افسردگی کمک می کند (کووالنکو و همکاران، 2002).

سرکوب احساسات تأثیر مستقیمی بر سلامت جسمی و روانی دارد (پتل و پاتل، 2019). نگه داشتن احساسات مخرب به نفع ظاهر بیرونی مناسب به سطوح پایین تر از رفاه کلی کمک می کند. استفاده بیش از حد از تنظیم هیجانی می تواند مشکل ساز و مخرب باشد. میزان اضطراب و افسردگی به دلیل عدم توانایی در بیان احساسات در حال افزایش است.

مطالعات نشان داده اند که افراد سالم از نظر معنوی عمر طولانی تری دارند (چیدا، استپتو و پاول، 2009). گفته می شود که افراد با سطح سلامت معنوی بالاتر، موارد بیشتری از سلامت عاطفی را نیز نشان می دهند. یک رویکرد کل نگر به سلامت، مزایای در هم تنیدگی حوزه های سلامت را برای رفاه کلی نشان می دهد (هاکس، 2004).

تماس و مشاوره آنلاین با روانشناس "مینو ایرانی" ...

 

فرم ارسال نظر