» کابل شبکه چیست؟ معرفی انواع آن

کابل شبکه چیست؟ معرفی انواع آن

در پاسخ به پرسش کابل شبکه چیست؟ لازم است بدانید این تجهیزات به سیم‌های مسی یا شیشه‌ای اطلاق می‌شود که هدف از کاربرد آن‌ها انتقال دیتا بین رایانه‌ها، سوئیچ‌ها و شبکه‌های استورج SAN است. با توجه به این تعریف کابل‌ها ابزاری برای انتقال داده‌ها بین دستگاه‌های مختلف هستند. 


انواع کابل شبکه

کابل‌های شبکه در انواع مختلفی عرضه می‌شوند، لذا نوع مناسب را باید براساس ساختار و معماری سیستم و نیازهای آتی شرکت خود برگزینید. لازم است خرید انواع کابل شبکه با توجه به وسعت شبکه و پروتکل‌های مورد استفاده انجام پذیرد. لذا شناخت انواع آن کمک می‌کند تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید و یک شبکه موفق را راه‌اندازی نمایید.

به طور کلی در شبکه‌ها دو نوع کابل اصلی اترنت و فیبر نوری استفاده می‌شود که تمرکز ما روی کابل‌های اترنت است. کابل اترنت (Ethernet) برای برقرار ارتباط بین رایانه‌ها، مودم‌ها و سوئیچ‌ها استفاده می‌شود. این تجهیزات از نظر ظاهری شباهت زیادی با کابل تلفن دارند، با این تفاوت که اندکی از آن‌ها بزرگ‌تر هستند. از نظر ساختار نیز کابل‌های اترنت دارای ۸ سیم بوده و در رنگ‌های مختلف عرضه می‌شوند.

چنانچه کابل شبکه کیفیت مطلوبی نداشته باشد، انتقال دیتاها به درستی انجام نمی‌گیرد، لذا بسیار مهم است که این تجهیزات را از فروشگاه‌های معتبر تهیه نمایید. خرید اینترنتی کابل شبکه از فروشگاه تجهیزات شبکه معتبر خیال شما را از بابت کیفیت محصولات آسوده خواهد کرد.


انواع کابل شبکه از نظر Category و کاربرد آن ها

هنگامی که برای خرید کابل شبکه به بازار مراجعه می‌کنید، خواهید دید که این تجهیزات از نظر Category تقسیم‌بندی‌های مختلفی دارند. هر چه عدد مربوط به cat بیشتر باشد، تکنولوژی به کار رفته در کابل جدیدتر بوده و از جنبه‌هایی مانند نویزپذیری، پهنای باند و سرعت انتقال اطلاعات ارتقاء پیدا کرده است.



کابل Cat1 UTP

این نوع کابل قابلیت پشتیبانی از ترافیک شبکه‌های کامپیوتری را ندارد و اغلب در شرکت‌های مخابراتی برای سیم‌کشی بین شبکه مخابراتی تا محل مشتری مورد استفاده قرار می‌گیرد.


کابل Cat2 UTP

کابل Cat2 UTP که سرعتی معادل ۴ Mbps دارد، در شبکه‌های توکن رینگ به کار می‌رود. در حال حاضر استفاده از این مدل چندان رایج نیست و بیشتر در سیستم‌های تلفنی قدیمی مشاهده می‌شود.


کابل Cat3 UTP

این تجهیزات در 10BaseT و شبکه‌های توکن رینگ کاربرد دارند و قادرند تا سرعت ۱۰ Mbps را پشتیبانی نمایند. حداکثر پهنای باندی که کابل Cat3 UTP در اختیار کاربر قرار می‌دهد، ۱۶ مگاهرتز است. در بعضی از سیستم‌های تلفنی قدیمی هنوز هم این نوع کابل به چشم می‌خورد.


کابل Cat4 UTP

کابرد کابل Cat4 UTP نیز در شبکه‌های توکن رینگ است، هرچند که در حال حاضر خیلی از آن استفاده نمی‌شود. این محصول می‌تواند تا سرعت ۱۰ Mbps را به خوبی پشتیبانی کند.


کابل Cat5 UTP

این نوع کابل که مجهز به جک RJ45 است، در شبکه‌های توکن رینگ، فست اترنت و اترنت به کار برده می‌شود. به طور کلی کاربرد این محصول در شبکه‌های خانگی و اداری است، البته برای فاصله بالای صد متر حتما باید از پل استفاده شود؛ در غیر این‌صورت در شبکه اختلال به‌وجود می‌آید. حداکثر پهنای باند در Cat5 UTP حدود ۱۰۰ مگاهرتز بوده و تا سرعت ۱۰۰ Mbps را می‌تواند پشتیبانی ‌نماید.


کابل Cat6 UTP

کابلCat6 UTP در شبکه‌های Gigabit Etherne و همچنین ۱۰ G Ethernet به کار می‌رود و حداکثر پهنای باند ۲۵۰ مگاهرتز را برای کاربر فراهم می‌کند. این نوع کابل در مسافت ۵۵ متری می‌تواند سرعت ۱۰ Gbps و در فاصله ۱۰۰ متری نیز سرعت ۱ Gbps را پشتیبانی نماید. در صورت خرید کابل شبکه Cat6 UTP باید حتما سایر اجزای شبکه نیز همین استاندارد را داشته باشند.


کابل Cat7 UTP

موارد استفاده از کابل Cat7 UTP برای شبکه‌های Gigabit Ethernet و ۱۰ G Ethernet هستند. در واقع این تجهیزات در دیتاسنترها و به منظور ایجاد ارتباط Backbone بین سوئیچ‌ها و سرورها به کار گرفته می‌شوند. کابل Cat7 UTP حداکثر پهنای باند ۶۰۰ مگاهرتز را فراهم کرده و تا سرعت ۱۰ Gbps را نیز به خوبی پشتیبانی می‌کند.



خرید انواع کابل شبکه از هنر توسعه و ارتباطات شایگان

هر نوع کابلی کاربرد خاص خود را دارد و نباید در همه جا استفاده شود. برای انتخاب و خرید انواع کابل شبکه لازم است فاکتورهایی نظیر هزینه‌های نصب و نگهداری، نرخ دیتاهای پشتیبانی شده و نیاز سازمان خود را درنظر بگیرید.

به منظور تهیه کابل شبکه می‌توانید به فروشگاه آنلاین هنر توسعه و ارتباطات شایگان مراجعه کنید. در این سایت کابل شبکه در برندهای معروفی همچون پارسیان فیبر، لگراند، یونیکام، هایک ویژن، اشنایدر اکتاسی و... با نرخ نازل عرضه می‌شود. کافی است قیمت کابل شبکه را در این فروشگاه تجهیزات شبکه با سایر سایت‌ها مقایسه کنید تا ارزان بودن نرخ‌ها به شما اثبات شود.


فرم ارسال نظر